14 بهمن 1401
5
روش های علمی برای کاهش اشتها | چگونه اشتها را کاهش دهیم ؟
روش های علمی برای کاهش اشتها | چگونه اشتها را کاهش دهیم ؟
روش های علمی برای کاهش اشتها | چگونه اشتها را کاهش دهیم ؟

3 روش علمی برای کاهش اشتها 

 

گرفتن رژیم های غذایی که در آن فرد در کسری کالری قرار دارد تا وزن خود را کاهش دهد نه تنها از نظر جسمی دشوار است بلکه از نظر روانی نیز دشوار است. مبارزه با هوس ها و میل هایی که در گرسنگی ایجاد می شود می تواند بسیار ناامید کننده باشد زیرا دائما در حال مبارزه با مغز و بدن خود هستید که آن ها را متقاعد کنید شما نمی خواهید آن شیرینی را بخورید خوشبختانه روش های مختلفی وجود دارد که می تواند کاهش هوس های ناشی از رژیم و کاهش اشتهای شما کمک کند که مدارک علمی نیز را این روش ها حمایت می کند و ما در فیت و تن این روش ها را در مقالات مختلف به شما آموزش می دهیم. 

 

1- کاهش اشتها با فیبر و حجم غذا

 

بدن به طور طبیعی انواع مختلفی از هورمون ها و پپتید ها را تولید می کند که باعث سرکوب گرسنگی می شوند. 
یک دسته از این گیرنده ها در معده و روده وجود دارند که  فعال شدن آن ها با مولکول های خاصی نیست، این گیرنده ها مکانیکی هستند و توسط کشش بافت معده و روده فعال می شوند و معنایش این است که وقتی شما غذای صرفا پرحجم می خورید از آنجا که باعث کشش و منبسط شدن معده می شود این گیرنده ها فعال می شوند و اشتهای شما را سرکوب می کند. 
بنابراین خوردن غذاهای کم کالری که باعث سیر شدن و حجیم شدن معده و روده می شود راه خوبی برای از بین بردن گرسنگی و سرکوب میل به خوردن غذاهای بیشتر است. خوردن سبزیجات با آب بالا باعث میشود پس از مصرف جمع می شوند و حجم آن ها بسیار کاهش پیدا می کند برای همین گزینه خوبی برای کنترل اشتها نیستند ولی از طرفی غذاهایی حاوی فیبر محلول در معده منبسط می شوند و اشتها را کاهش می دهند. همچنین سبزیجات با سلولز بالا، که یک فیبر غیرقابل هضم برای بدن انسان هاست باعث افزایش حجم روده و در نتیجه کاهش اشتها می شود. برخی از این سبزیجات حاوی سلولز، کلم بروکلی کلم براکسل، هویج و کرفس هستند. 


توصیه مکمل: یک گزینه برای مکمل می توان از مکمل فیبر متاموسیل نام برد که باید تاکید کنیم:اولا خوردن مکمل ها جایگاه اخر اهمیت را در یک رژیم اساسی و اصولی دارند بنابراین خوردن آن الزامی نیست دوما در مورد دوز روزانه بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. مکمل متاموسیل یک کمک کننده برای هضم غذاست که از فیبر محلول طعم دار تشکیل شده است می توان آن را به صورت یک شیک مصرف کرد و مزایای کنترل اشتهای آن بهره برد.


2- کاهش اشتها با کنترل استرس 


خوردن به دلیل استرس یکی از عوارض رایج استرس است که می تواند فرد را از مسیر کاهش وزن خارج کند. از آنجایی که خوردن استرسی از روی گرسنگی فیزیکی نیست لزوما نمی شود آن را از طریق خوردن فیبر یا موارد این چنینی کنترل کرد. 
مهم ترین راه برای مبارزه با خوردن استرسی ناچاراً این است که استرس خود را پایین بیاورید اما این که چگونه استرس کلی را پایین بیاوریم یک موضوع جداگانه و مفصل است که ما در مقالات دیگر قطعا آن ها را توضیح می دهیم اما با این حال راه حل هایی وجود دارند که مقالات علمی بسیار زیادی آن ها را تایید کرده اند. متاسفانه به دلیل تاکید زیاد بر آن ها و یا دلایل دیگر تبدیل به کلیشه شده است و حتی افرادی که سطح استرس بالایی دارند آن ها را دست کم می گیرند در حالی که اغلب می توانند در تمام جنبه های زندگی شما مانند معجزه عمل کنند و تمام بخش های زندگی شما را مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار بدهند که به چند تا از این روش ها به صورت جزئی اشاره می کنیم و در مقالات دیگر در مورد آن ها به طور کامل توضیح خواهیم داد:

1- ورزش کردن:

تمام انواع ورزش ها (ترجیحا ورزشی که بتوانید اکثر روزهای هفته و به صورت بلند مدت انجام دهید مانند بدنسازی یا دویدن می توانند از طریق راه های مختلفی سطح استرس شما را به شدت پایین بیاورند، راه هایی مثل بهبود کیفیت خواب، تنظیم هورمون های نشاط آور، بهبود ترکیب بدنی و ... که همدلی این ها روی همدیگر و در نتیجه سطح استرس شما و توانایی کنترل وعده های غذایی اثر مثبت می-گذارند. 
2- خواب باکیفیت:

نقش خواب در سطح کلی استرس شما غیرقابل انکار است همه ی ما حداقل یکی را این (؟؟؟) را تجربه کردیم زمانی که نتوانستیم خوبی بخوابیم در روز بعد دچار پرخوری و مشکلات دیگر شده ایم. با این وجود مبحث بهداشت خواب مسئله-ای بسیار گسترده است که نمی توان تیتروار به آن اشاره کرد اما توجه کنید که خواب با کیفیت روی کیفیت ورزش شما و ورزش تان روی کیفیت خواب شما تاثیر دارد و هر دوی این به طور مستقیم و غیرمستقیم مسائل دیگر مثل سطح هورمون ها و استرس شما نقش دارند که استرس می تواند شماراز اهداف غذایی خود دور نگه دارد. به عنوان نکات کلی ولی مهم برای کیفیت خواب سعی کنید ورزش کنید، روزها در برابر نور خورشید قرار بگیرید و در محلی کاملا تاریک بخوابید (ما بعدا در مقالات دیگر این موارد را به طور کامل توضیح می دهیم) 
3- مدیتیشن:

یکی دیگر از روش هایی که نشان داده تاثیر بسزایی بر روی سطح استرس شما دارد، مدیتیشن است. مدیتیشن علاوه بر اینکه به طور مستقیم بر روی سطح استرس شما تاثیر دارد بلکه از طریق بهبود کیفیت خواب و مکانیزم های دیگر نیز می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. 
توصیه مکمل:

نشان داده شده است که تغییرات سبک زندگی مثل مواردی که در بالا گفته شد به شدت می تواند بر سطح استرس شما اثرگذار باشد اما اگر در ابتدا قصد مصرفی مکملی را دارید می توانید از مکمل آداپتوژن (با توصیه پزشک) استفاده کنید آداپتوژن ها مکملهای گیاهی هستند که پس از مصرف آن ها واکنش استرسی خفیفی ایجاد می کند. این پاسخ، حساسیت بدن را نسبت به شرایط استرس زا کاهش می دهد. 
از مکمل های آداپتوژن محبوب می توان جنسینگ یا ناکس و آشورگاندا اشاره کرد. 
مکمل آشواگاندا مستقیما گرسنگی را کاهش نمی دهد اما می تواند هوس گرسنگی را که به دلیل افزایش استرس ایجاد می شود را کاهش دهد. 


3- موارد تکمیلی برای کنترل اشتها، آدرنالین، زنجبیل و ... 


آدرنالین نیز اشتها را کاهش می دهد. هنگامی که بدن تحریک می شود خون از دستگاه گوارش به سمت قسمت های دیگر هدایت می شود تا بدن را برای مبارزه یا گریز آماده کند. 
محرک ها و سایر مکمل های افزایش دهنده آدرنالین نیز این اثر را دارند. دوز کم یک محرک میتواند گرسنگی و اشتها را کاهش دهد اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به حالت تهوع و سایر عوارض جانبی شود. 
افرادی که به خوردن کافئین عادت ندارند می توانند صبح ها قهوه بنوشند تا گرسنگی آن ها کاهش یابد اما این استراتژی ممکن است برای کسانی که سال هاست کافئین مصرف می کنند و به آن عادت دارند مناسب نباشد. 
محرک های قوی تری نیز وجود دارند که باید با توصیه پزشک مصرف کنید، سینفرین که می توانند اشتها و گرسنگی را کاهش دهند اما مانند قهوه برای استفاده روزانه مناسب نیستند

همچنین تحقیقات اخیر نشان داده اند که زنجبیل نیز در حد کمی می تواند به کنترل اشتها کمک کند. 

جمع بندی:

 

 موضوع کنترل اشتها و هوس و رژیم چه به صورت فیزیکی چه به صورت روانی یک موضوع جامع است که تحقیقات زیادی روی آن انجام شده و ما نیز در مقالات آینده این موارد را بیان می کنیم و توضیح می دهیم. توجه کنید روش های گفته شده حتی اگر 10 درصد در مسیر کاهش وزن به شما کمک کنند در بلند مدت تاثیر شگرفی خواهد داشت اما این تاثیر خیلی بیشتر از 10 درصد است، ورزش کردن به تنهایی می تواند رژیم شما و مسیر کاهش وزن تان را دگرگون کند

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 1 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید